Handlekurv 0

Bedriftsgaver - hemmeligheten bak gode bedriftsgaver

bedriftsgaver

Det er ikke lenge til vi nærmer oss de mest travle shopping dagene i året, og den mest “gavmilde” sesongen av året. Bedrifter bruker millioner på bedriftsgaver. Du lurer kanskje på hva, eller om du skal gi bedriftsgaver til dine ansatte og klienter i år. Hvis du er usikker på hvordan du skal tilnærme deg å gi bedriftsgaver, så har vi et par tips til hvordan du kan komme deg igjennom julestria med både ditt rykte og ditt budsjett intakt.

Skal jeg gi bedriftsgaver? Svaret er JA

Hvis du lurer på om du bør gi bedriftsgaver eller ikke, så er svaret JA. Det er alltid en god ide å vise omtanke og takknemlighet. Ja, du har sikkert betydd mye for dem gjennom året, men en bedriftsgave som et symbol som viser din takknemlighet demonstrerer at du bryr deg. Så hvis spørsmål er, “skal jeg gi bedriftsgaver?” så er svaret definitivt JA - du bør gi bedriftsgaver.

Gjør dine bedriftsgaver personlig

Vær forsiktig! Fordi våre beste intensjoner kan slå tilbake. For det første, så vil du ikke at dine bedriftsgaver skal havne i søppeldunken fordi de er for generiske eller upersonlige. Du vil heller ikke at dine bedriftsgaver skal virke desperate eller billige. Du vil selvfølgelig at din firmagave skal være gjennomtenkt og personlig. En av de bedre firmagaver jeg har fått i forretningsmessig sammenheng var da jeg som personlig trener fikk en custom-design treningsbag med navnet mitt på og med MIN logo på, ikke nok med det, de hadde benyttet min favorittfarge lilla på teksten. Jeg bruker fortsatt den bagen nå i dag, og det minner meg om den flotte tiden vi hadde sammen.

Ikke gjør bedriftsgaver om til reklame

Det er mange bedrifter som gir bedriftsgaver med deres egen logo eller navn på. Det regnes ikke som bedriftsgaver. Det er markedsføring. Ikke gi det! Ikke lur deg selv til å tenke at det er en bedriftsgave til mottakeren. MEN, hvis du gir en meningsløs bedriftsgave, så bør du ha logoen på, slik at de som tar den opp fra søpla vite hvem som ga den.

Vær kreativ med dine bedriftsgaver

Hvis du har en kunde som du vet er en aktiv golfer, så kan du for eksempel sende ham et dusin golfballer (som han mister raskt). I stedet, så bør du kanskje gi noe som varer lengre. En golfhanske derimot er en gave som han ikke kommer til å miste, og du kan til og med inkludere tre golfballer og et notat som sier “Hvis du spiller golf like bra som du driver bedriften din, så er tre golfballer to mer enn det du trenger.” Bedriftsgaver.no hjelper gjerne til med den kreative prosessen, og har masse erfaring med å gi gaver til ansatte og forretning forbindelser.

Ikke vær gjerrig når du gir bedriftsgaver

Tenk over hvor mye penger du rutinemessig bruker når du tar med noen ut og spiser et fint måltid. Det måltidet kan risikere å være glemt dagen etter. Allikevel, når det gjelder bedriftsgaver, så pleier bedrifter å være sparsomme. Hvis alle aspekter ved din bedrift er “første-klasses”, så må du ikke by lavt når du skal vise takknemlighet. I dette tilfelle er det bedre å ikke gi bedriftsgaver i det hele tatt, enn å sende avgårde noe billig.

Når det er sagt, så trenger du ikke å overskride budsjettet ditt heller. Du kan for eksempel sende en video fra ditt firma som forteller hvor glad dere er for å få samarbeide med deres klienter. Eller, så kan du sende et bilde av teamet ditt som sitter foran en skjerm og diskuterer deres case eller lignende. Dette er personlige egenskaper ved bedriftsgaven som skaper et varig inntrykk.

Vis takknemlighet året-rundt.

Timing er like viktig som kvalitet når det gjelder bedriftsgaver. Det er naturlig å tenke at man skal sende firmagaver i feriesesongen eller juletider. Men, tenk deg om. Høytidene er ironisk den minst effektive tiden å gi bedriftsgaver på. Vær takknemlig hele året-rundt. I stedet så kan du vente til et uventet tidspunkt til å gi noe minneverdig. Hvis du tar deg tid til å vise takknemlighet til ansatte og klienter når de minst forventer det, så vil du skille deg ut. Spesielt hvis du brukte litt ekstra tid på å skreddersy bedriftsgaver til dem, og de kommer garantert til å sette pris på din omtanke.

Ikke bruk bedriftsgaver som “bestikkelser”

Ikke hver eneste eksisterende eller potensiell klient setter pris på bedriftsgaver. Husk at firmagaven ikke må bli sett på som en bestikkelse. Respekter lover og regler (se skatteregler). Imidlertid, for det rette forholdet, så kan den rette bedriftsgaven få deg til å skille deg ut - om du er en leverandør, eller noen som håper på å vinne business.

Ha det gøy

Shopping, særlig i juletida kan være stressende og dyrt, men det trenger ikke å være det. Du trenger ikke å skrape lommeboka eller bli gal av å finne perfekte bedriftsgaver. Med litt planlegging og kreativitet kan du gi bedriftsgaver som skaper et varig inntrykk. Så ha det gøy!

 

 



Eldre post